De impact van de gevolgen rondom het coronavirus (COVID-19) beheerst een groot deel van het dagelijkse leven. Wij hopen bovenal dat het met u en uw naasten goed gaat. Juist nu, komen we samen verder dan je denkt.
Op deze pagina delen wij door middel van verschillende artikelen onze kennis over de huidige juridische ontwikkelingen. Daarnaast informeren wij u graag over hoe wij als uw juridische partner blijven werken en wat u van ons kan verwachten.
Juridische vragen en antwoorden
De huidige ontwikkelingen zorgen voor veel vraagtekens bij ondernemers, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Mag ik mijn werknemers verplichten om thuis te werken? Hoe werkt de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW)? Kan ik een beroep doen op force majeure in commerciële en in bouwcontracten? Om u snel van dienst te kunnen zijn bij vragen omtrent de impact van het coronavirus op uw onderneming, hebben wij een multidisciplinair team opgezet. Neem contact op met Alexandra van den Eijnden, contractrechtadvocaat, via eijnden@thna.nl; Christine Visser, bestuurs- en omgevingsrechtadvocaat, via cvisser@thna.nl; Dymphy Schuurman, arbeidsrechtadvocaat, via schuurman@thna.nl, Emiel de Joode, privacyrechtadvocaat, via joode@thna.nl of Muriël Hartjes-Govaert, arbeidsrechtadvocaat, via hartjes@thna.nl.
Lees ook een van onze recente blogs over het coronavirus:
Arbeidsrecht
- Toelichting Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) 2.0
- Eerste hulp voor werkgevers en werknemers
Bestuursrecht
- Digitale besluitvorming mogelijk: spoedwet aangenomen
- Spoedwet COVID-19 en de gevolgen voor de bestuurspraktijk
- Noodverordeningen, duidelijke communicatie en duidelijke regels?
- Wat als de noodmaatregelen niet worden nageleefd?
- Beslissen op aanvragen in het bestuursrecht: termijnen in corona-tijd
- Beslissen op bezwaarschriften: termijnen in corona-tijd
- Het coronavirus en wijzigingen in overheidscontracten; de mogelijkheden
Bouw en Vastgoed
Huurrecht
- Huurrecht: met welke aspecten moet rekening worden gehouden bij sluiting winkels en bedrijfsruimten?
- Spoedwetgeving maakt tijdelijke verlenging van tijdelijke huurovereenkomsten voor woonruimte mogelijk
- Welke lessen kunnen we trekken uit huurrechtelijke corona-uitspraken?
Ondernemingsrecht
- Uitleg noodpakket banen en economie
- Verruiming borgstelling MKB-regeling per 16 maart 2020
- Maatregelen voor ondernemers: Tozo & TOGS
- Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor contracten?
- 10 aandachtspunten voor bestuurdersaansprakelijkheid
- Betalingsproblemen in de coronacrisis, wat nu?
- Material adverse change-bepalingen in overnamecontracten in tijden van het coronavirus
- Procederen over handelscontracten in tijden van het coronavirus
Privacy
Maatregelen Ten Holter Noordam advocaten
- Bijna al onze medewerkers werken vanuit huis en dankzij ons centrale online systeem kunnen wij werken zoals u van ons gewend bent.
- Ook telefonisch en via e-mail zijn wij bereikbaar zoals u van ons gewend bent.
- De rechtbanken, hoven en bijzondere colleges werken door, zoveel mogelijk op afstand en met digitale middelen. Sinds 11 mei zijn rechtszaken met procespartijen in de zittingszaal beperkt weer mogelijk, als de fysieke aanwezigheid van partijen noodzakelijk is. Uw advocaat neemt contact met u op als uw (spoed)zaak doorgang vindt. U kunt voor het starten van een nieuwe zaak altijd contact met uw advocaat opnemen.
- Wij beschikken over video conferencing mogelijkheden als goed alternatief voor de gebruikelijke fysieke besprekingen. U kunt de mogelijkheden hiervoor met uw vaste contactpersoon bespreken.