Havenweek 2022
2022 is een belangrijk jaar voor de Rotterdamse haven: 150 jaar geleden werd de Waterweg in gebruik genomen. Dit “kanaal”, een idee van de visionair Pieter Caland, zou van Rotterdam de wereldhaven maken die het nu is.
Ten Holter Noordam advocaten staat letterlijk en figuurlijk midden in de haven. Vanuit onze Marktgroep Haven assisteren wij veel bedrijven, organisaties en personen in het steeds ingewikkelder wordende juridische landschap. Op alle rechtsgebieden die relevant zijn voor havenbedrijven, vervoerders en dienstverleners. Ook over alternatieve en herbruikbare brandstoffen, het thema van de Ten Holter Noordam advocaten Havenweek van dit jaar.
Tijdens deze week publiceren wij een aantal interviews met toonaangevende organisaties waaronder het Havenbedrijf en publiceren onze specialisten een aantal blogs over aansprekende actuele ontwikkelingen. Op deze pagina vindt u alle interviews en blogs.
Interviews
Alternatieve brandstoffen in de binnenvaart met Niels Groenewold van de Verenigde tankrederij
Havenmeester Rene de Vries over de energietransitie, digitalisering en Russische sancties
Saskia Kunst van Switch2 over waterstofproductie d.m.v. elektrolyse op zee
Blogs
Ark van Noach: voorkom ongelukken met goede algemene voorwaarden
Het verhaal van de ark van Noach en de zondvloed is bekend. Velen zullen ook de replica’s kennen, waarvan er een bij Krimpen aan den IJssel ligt. Het 70 meter lange zusterschip van dezelfde bouwer doet al sinds 2007 verschillende steden aan. Wanneer de ark in 2018 schade oploopt in een storm (geen zondvloed), is het toe aan een reparatiebeurt. Tijdens de reparatie gaat het mis. De vraag is: wie is er aansprakelijk voor de schade? Lees dit blog.
Werkgevers van zeevarenden moeten zich aan de nieuwe Dockers Clause houden
Onlangs heeft de Rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in een zaak tussen vakbonden en werkgevers van zeevarenden over de zogeheten 'Dockers Clause'. De rechtbank oordeelde dat de betreffende werkgevers zich aan deze clausule moeten houden en dat zij de bemanning van kleinere containerschepen dus niet mogen belasten met het sjorren van containers. Wat was hier aan de hand? Lees dit blog.
Onder de radar – AIS uitzetten een strafbaar feit
AIS is een transponder-veiligheidssysteem aan boord van schepen waardoor schepen elkaar kunnen herkennen. Het te allen tijde operationeel aan boord hebben van een AIS systeem is voor schepen met een waterverplaatsing van meer dan 300 ton dwingend voorgeschreven onder SOLAS voorschrift V/19, internationale regelgeving van het VN-orgaan IMO. Het niet aan hebben van de AIS is een strafbaar feit, maar toch zetten olietankers het systeem steeds vaker uit. Lees dit blog.
Sancties en ontheffingen tegen de Russen in de Rotterdamse haven
Actief optreden van de Nederlandse overheid en de EU tegen de zorgwekkende, toenemende rol van de Chinese overheid blijft uit. Hoe anders is dit ten opzichte van Russische activiteiten in de haven? De sancties hiertegen lijken succesvol, uiteraard met grote financiële gevolgen voor de business. Meer weten over de sancties en de gevolgen hiervan? Lees dit blog.
Borrelen met uitzicht op de Nieuwe Waterweg
Aan het eind van deze week, op vrijdag 18 november, sluiten we de havenweek graag af met een borrel met uitzicht op de aanloop naar de Nieuwe Waterweg! U bent vanaf 16:00 uur welkom. In gezelschap van een drankje en hapje kunt u kennis maken met onze advocaten en hun specialisme binnen het marktgebied Haven. Meld u hier aan.