Als uw partner in de haven begrijpen wij dat u een drukbezet bestaan heeft. In dit havenjournaal houden wij dan ook de ontwikkelingen in de haven tweemaandelijks voor u in de gaten.

Maart en april 2022

Onteigend door de Russische Staat: wat dan?

Vliegtuigen, Shell activiteiten en de autofabriek van Renault te Moskou, in Rusland lijkt weinig aan onteigening door de Russische overheid te kunnen ontsnappen. Wat kan hiertegen ondernomen worden? Carel van Lynden legt uit.

Van boord vallende containers: komt de kapitein daar mee weg?

Het leek de afgelopen jaren wel containers te regenen bij de Waddeneilanden. Vele schepen verloren containers met grote gevolgen voor het milieu en de ladingbelanghebbenden. Kan de kapitein aangesproken worden? Pim van Grieken legt uit.

Schadeclaims verhalen op Rusland?

Onteigening door Rusland is aan de orde van de dag. Daarmee ontstaat de vraag: waar kan verhaal worden gehaald? Is dat mogelijk op de vele miljarden bevroren tegoeden van de Russische Centrale Bank? Lees het blog hier.

Mega scheepsfusie scheepsbouwers verboden door Europese Commissie

Zelden blokkeert de Commissie een fusie of overname. Het samengaan van twee Zuid-Koreaanse scheepsbouwers krijgt echter geen Europees akkoord. Aram van Bunge legt uit waar de Commissie bezwaren ziet.

Het sluipende recidive gevaar bij bestuurlijke boetes in de Arbowet

Relatief kleine boetes accepteren kan zorgen voor problemen. Latere boetes kunnen namelijk tot wel 200% verhoogd worden. Casper Dekker legt uit waarom kleine boetes aanvechten loont.

Overzicht recente fusies & overnames

Havenagenda

Januari en februari 2022

Ever Given en boze Britten, waarom beslagleggen werkt

Van de Ever Given tot een Britse vissersboot, het in beslag nemen van een schip brengt een hoop teweeg. Maar hoe werkt beslagleggen nou eigenlijk en wat valt er te halen? Pim van Grieken legt uit.

Hulp aan illegale immigranten: weldaad of misdaad?

Kunnen zeelui bij hulp op zee worden vervolgd voor medeplichtigheid aan mensensmokkel? Lees het artikel hier.

De invloed van China op de Rotterdamse haven

De tijd dat China slechts aan de deur klopt is reeds lang en breed voorbij. Ook grote partijen in de haven zijn (deels) in Chinese handen. Is het speelveld voor Nederlandse bedrijven nog wel gelijk? En wat probeert de Europese Commissie er aan te doen? Lees het artikel hier.

Wat heb ik nou aan mijn e-bike hangen?

Hoe een administratief foutje bij een logistieke dienstverlener leidt tot een veroordeling van ruim 600.000 euro. Wat ging er mis?

Hoe staat het met de Ever Given?

De blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given duurde slechts 7 dagen. Het schip is daarop nog 3 maanden vastgehouden. De juridische procedures beginnen pas langzaam op gang te komen. In dit blog gaat Carel van Lynden in op wat de betrokken partijen te wachten staat.

Matiging bestuurlijke boete door eigen handelen slachtoffer?

Tijdens werkzaamheden valt het slachtoffer van een ladder. De ladder was instabiel en het slachtoffer nam geen maatregelen tegen het wegglijden ervan. Is dit voldoende voor matiging van de boete? Casper Dekker legt uit.

“Langdurig oorlog maken met elkaar heeft geen zin”

Afscheidsinterview van Gijs Noordam op NT.nl.

Overzicht recente overnames

  • 2 februari 2022: Raben Group koopt Oostenrijkse Bexity
  • 1 februari 2022: CMA CGM koopt pakketvervoerder Colis Privé
  • 25 januari 2022: Franse Heppner neemt Safram Group over
  • 20 januari 2022: Amerikaanse Fourkites koopt NIC-place
  • 14 januari 2022: Investeringsfonds Waterland koopt wegvervoerder Duvenbeck
  • 11 januari 2022: Van Moer Logistics koopt Dutise Holtstieger
  • 7 januari 2022: STEF Group voltooid overname Landon Group
  • 7 januari 2022: HHLA Metrans koopt Poolse CL Europort
  • 5 januari 2022: Streetscooter verkocht door Deutsche Post DHL aan Odin Automotive
  • 4 januari 2022: HR-dienstverlener Logistic Force in handen Fields Group
  • 4 januari 2022: Maters koopt F.H. Peeters & Zn

Havenagenda