Als uw partner in de haven begrijpen wij dat u een drukbezet bestaan heeft. In dit havenjournaal houden wij dan ook de ontwikkelingen in de haven voor u in de gaten.
Mei, juni en juli 2022
Werkgevers van zeevarenden moeten zich aan de nieuwe Dockers Clause houden
Onlangs heeft de Rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in een zaak tussen vakbonden en werkgevers van zeevarenden over de zogeheten 'Dockers Clause'. De rechtbank oordeelde dat de betreffende werkgevers zich aan deze clausule moeten houden en dat zij de bemanning van kleinere containerschepen dus niet mogen belasten met het sjorren van containers. Wat was hier aan de hand? Bob de Bruijn legt uit.
Vonnis van USD 1,6 miljard over tanker Prestige mag ten uitvoer worden gelegd
Dat procedures lang kunnen duren is algemeen bekend. Carel van Lynden gaat in op de zaak waar het Hof van Justitie van de EU recent een arrest wees. Bij Galicië zonk in alweer 2002 toen de tanker Prestige, wat leidde tot grote olievervuiling aan de kust. Lees hier waarom twintig jaar later dit vonnis is gewezen.
Het capaciteitstekort in de zeevaart: insourcing als oplossing?
De coronacrisis kent voor de economie grote gevolgen. Velen werken voortaan thuis. Ook nam de vraag naar producten in vele sectoren toe. De toenemende vraag oversteeg het aanbod aan zeecontainers, waardoor langere wachttijden en een vervijfvoudiging van de prijs ontstond. Kelly Both legt uit.
Overzicht recente fusies & overnames
25 juli 2022: Van Moer Logistics neemt Broekman Logistics Belgium Antwerp over
18 juli 2022: Toll Group opent Belgische vestiging
14 juli 2022: Douane-expediteur Customs Support neemt Portmade over
13 juli 2022: Ceva Logistics breidt Oost-Afrikaans netwerk uit met overname Spedag Interfreight
13 juli 2022: Failliet vrachtvliegveld Hahn Airport overgenomen door vermogensbeheerder
12 juli 2022: Bol.com richt eigen vervoersbedrijf op: Ampère
4 juli 2022: Duitse HHLA en Eurogate schorten fusie voorlopig op
30 juni 2022: Belgische Baggeraar Deme na 150 jaar beursgenoteerd
29 juni 2022: Joint venture Traton, Volvo en Daimler krijgt groen licht
28 juni 2022: Waberer en Magyar Post vormen pakketlogistiek joint venture
24 juni 2022: DB Schenker koopt USA Truck
23 juni 2022: VoltH2 overgenomen door DIF en Virya Energy
21 juni 2022: Britse expediteur Allseas richt eigen containerrederij Allseas Shipping Company op
17 juni 2022: HR-dienstverlener Logistic Force koopt Worktrans Uitzendgroep
13 juni 2022: Global Transport Solutions (GTS) breidt uit op Schiphol met koop Cargo Holland
8 juni 2022: Euronav nu volledig eigenaar van FSO-platforms Asia en Africa
3 juni 2022: Maersk voltooit overname Duitse expediteur Senator International
2 juni 2022: Hapag-Lloyd rondt overname Deutsche Afrika-Linien (DAL) af
Havenagenda
11 augustus 2022: Jong Havenvereniging Zomerborrel
2-4 september 2022: Wereldhavendagen 2022
14 september 2022: RMSC General Assembly
14 september 2022: RMSC – Wista event
15 september 2022: Scheepsmotoren Event 2022
20 september 2022: Port of Rotterdam Webinar waterveiligheid
28-30 september 2022: Project Cargo Summit
30 september 2022: Dutch Shipbrokers Dinner
2 oktober 2022: Harbour Run 2022
14-15 oktober 2022: Jong Havenvereniging Buitenlandreis
2 november 2022: 21st Mare Forum Ship Finance
15-16 november 2022: ISWAN seminar Social Interaction Matters
15-17 november 2022: RMSC Goes London – Maritime Law and Arbitration
16 november 2022: VN Delta & Havencongres North Sea Port
23 november 2022: KVNR – RMSC event Geo-Economics
29-30 november 2022: Offshore Energy Exhibition & Conference 2022
Maart en april 2022
Onteigend door de Russische Staat: wat dan?
Vliegtuigen, Shell activiteiten en de autofabriek van Renault te Moskou, in Rusland lijkt weinig aan onteigening door de Russische overheid te kunnen ontsnappen. Wat kan hiertegen ondernomen worden? Carel van Lynden legt uit.
Van boord vallende containers: komt de kapitein daar mee weg?
Het leek de afgelopen jaren wel containers te regenen bij de Waddeneilanden. Vele schepen verloren containers met grote gevolgen voor het milieu en de ladingbelanghebbenden. Kan de kapitein aangesproken worden? Pim van Grieken legt uit.
Schadeclaims verhalen op Rusland?
Onteigening door Rusland is aan de orde van de dag. Daarmee ontstaat de vraag: waar kan verhaal worden gehaald? Is dat mogelijk op de vele miljarden bevroren tegoeden van de Russische Centrale Bank? Lees het blog hier.
Mega scheepsfusie scheepsbouwers verboden door Europese Commissie
Zelden blokkeert de Commissie een fusie of overname. Het samengaan van twee Zuid-Koreaanse scheepsbouwers krijgt echter geen Europees akkoord. Aram van Bunge legt uit waar de Commissie bezwaren ziet.
Het sluipende recidive gevaar bij bestuurlijke boetes in de Arbowet
Relatief kleine boetes accepteren kan zorgen voor problemen. Latere boetes kunnen namelijk tot wel 200% verhoogd worden. Casper Dekker legt uit waarom kleine boetes aanvechten loont.
Januari en februari 2022
Ever Given en boze Britten, waarom beslagleggen werkt
Van de Ever Given tot een Britse vissersboot, het in beslag nemen van een schip brengt een hoop teweeg. Maar hoe werkt beslagleggen nou eigenlijk en wat valt er te halen? Pim van Grieken legt uit.
Hulp aan illegale immigranten: weldaad of misdaad?
Kunnen zeelui bij hulp op zee worden vervolgd voor medeplichtigheid aan mensensmokkel? Lees het artikel hier.
De invloed van China op de Rotterdamse haven
De tijd dat China slechts aan de deur klopt is reeds lang en breed voorbij. Ook grote partijen in de haven zijn (deels) in Chinese handen. Is het speelveld voor Nederlandse bedrijven nog wel gelijk? En wat probeert de Europese Commissie er aan te doen? Lees het artikel hier.
Wat heb ik nou aan mijn e-bike hangen?
Hoe een administratief foutje bij een logistieke dienstverlener leidt tot een veroordeling van ruim 600.000 euro. Wat ging er mis?
Hoe staat het met de Ever Given?
De blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given duurde slechts 7 dagen. Het schip is daarop nog 3 maanden vastgehouden. De juridische procedures beginnen pas langzaam op gang te komen. In dit blog gaat Carel van Lynden in op wat de betrokken partijen te wachten staat.
Matiging bestuurlijke boete door eigen handelen slachtoffer?
Tijdens werkzaamheden valt het slachtoffer van een ladder. De ladder was instabiel en het slachtoffer nam geen maatregelen tegen het wegglijden ervan. Is dit voldoende voor matiging van de boete? Casper Dekker legt uit.
“Langdurig oorlog maken met elkaar heeft geen zin”
Afscheidsinterview van Gijs Noordam op NT.nl.